Operatie én einde seizoen voor afscheidnemende Roelandts: "Deze ingreep was echt nodig"

Bart Ver Elst
Bart Ver Elst
| 0 reacties
Operatie én einde seizoen voor afscheidnemende Roelandts: "Deze ingreep was echt nodig"

Jürgen Roelandts is momenteel aan het revalideren van een heupoperatie. Die onderging de Vlaams-Brabander omdat hij al een tijdje sukkelt met last aan zijn heup. "Ik wil nog een aantal jaar koersen en met deze pijn was dat moeilijk houdbaar", klinkt het.

"Bij mijn zware val in Tour Down Under 2012 werd mijn heup reeds geraakt en bij mijn val in de Ronde drie jaar geleden kwam ik opnieuw op mijn heup terecht", legt Roelandts uit bij zijn ploeg. "Bij die val zou ik een scheur hebben opgelopen in het labrum. Sindsdien had ik altijd wel wat last in mijn heup tijdens het koersen, maar het hinderde mij niet om resultaten neer te zetten."

Maar in het voorjaar van 2017 speelde de pijn erger op. "Pas dit voorjaar merkte ik dat het invloed begon te hebben op mijn prestaties. In Parijs-Roubaix van dit jaar was ik aan het meestrijden voor de overwinning toen ik plots kramp kreeg in mijn heup. Verder onderzoek bracht toen een labrumscheur aan het licht."

"Mijn seizoen is hoogstwaarschijnlijk afgelopen, maar deze ingreep was nodig"

Roelandts trok in dienst van Greipel toch nog naar de Tour. "Ik heb in de Tour mijn job kunnen doen, met enkele goede lead-outs voor André Greipel, hoewel ik door mijn heupblessure niet top was. Op 1 augustus werd ik geopereerd in het AZ Herentals en een dag later mocht ik het ziekenhuis al verlaten. Alles is goed verlopen."

"Deze ingreep vergt een revalidatie van zes tot acht weken. Ik rijd wel een halfuur per dag op de hometrainer: een kwartier ’s ochtends en een kwartier ’s avonds. Ten laatste half september zal ik buiten op de fiets kunnen rijden. Mijn seizoen is hoogstwaarschijnlijk afgelopen, maar deze ingreep was nodig. Ik wil nog een aantal jaren koersen en met deze pijn was dat moeilijk houdbaar", besluit hij.

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief

Meer nieuws

Meer nieuws

Populairste artikels

Nieuwste reacties