Koersen in Afrika, het is eens iets anders: Belgische renner houdt 480 condooms over aan overwinningen in Ivoorkust (én nog meer verhalen)

Bart Ver Elst
Bart Ver Elst
| 0 reacties
Koersen in Afrika, het is eens iets anders: Belgische renner houdt 480 condooms over aan overwinningen in Ivoorkust (én nog meer verhalen)
Foto: © photonews

Volg Wielerkrant nu via WhatsApp!

Koersen in Ivoorkust, het is zeker niet alledaags. Twee renners van Pauwels Sauzen-Vastgoedservice waren er de afgelopen dagen aan de slag en zijn ondertussen opnieuw in het land. Maar het verhaal van Louis Verhelst en eindwinnaar Dieter Bouvry was best opmerkelijk.

Het begon al met de verplaatsingen. "Voor de start van de eerste rit moesten we een verplaatsing van 570 kilometer maken", zegt Bouvry bij zijn team. "Met 17 man in een veel te klein busje. 16 uur hebben we erover gedaan. Over wegen die door de oorlog nog bezaaid lag met putten. Gelukkig hadden wij achterin nog wat beenruimte, dat was voor de renners voorin niet het geval."

Bouvry pakte de eindzege, Verhelst won dan weer vier ritten. "Zeges die niet te onderschatten zijn", vertelt Louis Verhelst. "Het is moeilijker om in Ivoorkust te winnen dan in een kermiskoers in België. Die renners rijden daar een hele dag op ons wiel. Bij een aanval glippen ze mee om dan niet over te nemen. Als je wil winnen, moet je ze letterlijk uit het wiel rijden."

Condooms als prijs

Verhelst won vier keer en kreeg daar een opmerkelijke prijs voor. In totaal 480 condooms. "120 condooms per ritzege", bevestigt Verhelst. "Reken maar uit: drie ritzeges en een ééndagswedstrijd. Of ik ze mee naar huis heb genomen? Neen", lacht hij, "ik heb ze uitgedeeld aan andere renners en de mensen die bij de organisatie betrokken waren."

Geen stromend water

Maar ook de hotels waren zeker niet alles. "Over het algemeen vielen de hotels wel mee, maar we kwamen ook in kamers terecht waar er geen elektriciteit of stromend water was", aldus Bouvry. "Of toiletten die niet werkten. Het eten was vaak ook in orde, al hebben we ook beroep gedaan op onze eigen maaltijdpakketten."

En in die hitte moest er ook heel wat water gedronken worden. "De warmte heeft ons de eerste dagen ook wel parten gespeeld. Fietsen bij 30 à 40 graden, dat voel je. Dagelijks moesten we toch zo’n 8 tot 10 liter water drinken. Gelukkig waren de meeste hotels voorzien van airconditioning."

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief

Meer nieuws

Meer nieuws

Populairste artikels

Nieuwste reacties