Sterke Stuyven verpest het feestje van Sagan en is de beste op de Muur, eindzege voor Dumoulin

Bart Ver Elst
Bart Ver Elst
| 0 reacties
Sterke Stuyven verpest het feestje van Sagan en is de beste op de Muur, eindzege voor Dumoulin

Volg Wielerkrant nu via WhatsApp!

De slotrit in de BinckBank Tour is gewonnen door Jasper Stuyven. Hij was op de mythische Muur van Geraardsbergen de sterkste. De eindzege ging naar Tom Dumoulin.

Een mini-Ronde van Vlaanderen van Essen naar Geraardsbergen moest uitmaken wie de slotrit én het eindklassement in de BinckBank Tour zou winnen. Tom Dumoulin stond er het beste voor, met een voorgift van vier seconden op Tim Wellens. Negen aanvallers gingen mee in de vlucht van de dag.

Daarbij veldrijder Tim Merlier en Kenny Dehaes, vergezeld door onder meer Tony Martin en Elia Viviani. De samenwerking vooraan zat goed, maar de voorsprong schommelde altijd om en bij de twee minuten. Voor de finale bleven Viviani en Martin vooraan over. Daarachter trok Wout Van Aert met van Poppel in de aanval.

De Muur doet het

Bij de tweede beklimming van de legendarische Muur ontplofte het helemaal in het peloton. Met dank aan Peter Sagan. Hij kreeg nummer twee Tim Wellens, Jasper Stuyven en diezelfde Martin mee. Dumoulin kwam later pas aansluiten, maar in de echte finale kwam alles terug samen in een compact peloton. Gilbert probeerde het, maar ook hij geraakte niet weg.

Stuyven solo

Sagan reed met nog 13 kilometer te gaan lek, maar kon met dank aan Burghardt snel terugkeren. Van Avermaet en Sagan probeerden het in de laatste 10 kilometer, maar het was Stuyven die op 3 kilometer van de streep een gaatje kreeg. Sagan weigerde te rijden, in de groep der favorieten werd er getwijfeld.

Stuyven begon met een voorsprong van een kleine 10 seconden aan de vesten van de Muur. De achtervolgers kwamen nog sterk opzetten, maar Stuyven bleef Gilbert nog nipt voor. Sagan werd vierde en zal nog wat langer moeten wachten op zijn 100e profzege. Dumoulin was de beste in het eindklassement. Hij bleef Tim Wellens met 17" voor. 

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief

Meer nieuws

Meer nieuws

Populairste artikels

Nieuwste reacties