Mecanicien van Wout Van Aert legt uit wat de Roubaix-fiets van de wereldkampioen veldrijden zo speciaal maakt

Redactie
| 13 reacties
Mecanicien van Wout Van Aert legt uit wat de Roubaix-fiets van de wereldkampioen veldrijden zo speciaal maakt
Foto: © photonews

Volg Wielerkrant nu via WhatsApp!

De GP Denain moest een belangrijke test worden voor Wout Van Aert met het oog op Parijs-Roubaix. Al was het voor de wereldkampioen veldrijden balen dat de koers en de kasseistroken ingekort werden.

Van Aert wilde zijn Roubaix-fiets testen met het oog op de 'Hel van het Noorden'. "Deze wedstrijd is inderdaad een grote test voor Parijs-Roubaix", aldus mecanicien Stijn Vandenberghe bij Sporza. "Om te beginnen is het stuur uitgerust met een dubbel lint. Als je een hele dag op kasseien rijdt, is het leuk dat je iets zachts aan je handen hebt."

En er zijn nog enkele bijzonderheden aan de fiets. "Ook op het stuur: een extra remhendeltje en onderaan 2 knopjes om van versnelling te veranderen. Verder heeft deze fiets andere bidonhouders. Normaal zijn die in carbon of plastic, nu in aluminium. Verder zijn de tubes breder: 30 millimeter in plaats van bijvoorbeeld 27 in de Ronde van Vlaanderen."

'Veel werk, maar dubbel en dik waard'

"De ketting is één schakeltje korter, zodat er wat meer spanning op de ketting is. Ook het binnenblad is aangepast. Dat is allemaal veel werk voor die ene koers, maar wel een heel leuke ervaring als mecanicien. En als alles in Roubaix goed verloopt, is het het allemaal dubbel en dik waard", besluit Vandenberghe. 

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief

Meer nieuws

Meer nieuws

Populairste artikels

Nieuwste reacties