Bakelants duidelijk: "In Festina-tijden was de rustdag er om 'bij te tanken', nu heb je er geen twee meer nodig"

Sander De Graeve
Sander De Graeve
| 5 reacties
Bakelants duidelijk: "In Festina-tijden was de rustdag er om 'bij te tanken', nu heb je er geen twee meer nodig"
Foto: © photonews

Volg Wielerkrant nu via WhatsApp!

Gisteren was er in de Tour de tweede -en laatste- rustdag. Maar hoeveel rusten renners eigenlijk op zo'n dag? Jan Bakelants geeft aan dat hij die dagen intussen overbodig vindt.

"Een rustdag in de Tour, ik ben er nooit fan van geweest. Het idee is dat renners er heel hard naar uitkijken, maar dat is niet per se waar. Mijn voorstel is: afschaffen. Of toch minstens beperken tot één rustdag per grote ronde. Dat is geen vrijblijvende mening van een renner die nu thuis op de bank zit. Ik zie er gewoon het nut niet meer van in", aldus Bakelants in zijn column in Het Nieuwsblad.

"De Tour is geen bovenmenselijke race meer met drie ritten op één dag. Er zijn geen ritten meer van driehonderd en zoveel kilometer. Daarom heeft een 'moderne' Tour voor mij ook geen twee rustdagen nodig. Vroeger - laten we zeggen in Festina-tijden - was de rustdag het moment om 'bij te tanken', maar in het wielrennen van nu bestaat dat niet meer. Daarvoor moeten we het ook al niet meer doen."

Als je een glas wijn drinkt, voel je de ploegleider over je schouder meekijken

"De familie kan een keer op bezoek komen, maar het valt niet mee om daar een 'moment' van te maken. Als je samen een glas wijn drinkt, voel je de ploegleider over je schouder mee kijken en sowieso is het in mijn ervaring moeilijk om de gedachten te verzetten. Ik weet wel zeker dat renners als Froome, Thomas en Dumoulin gisteren alleen aan de Pyreneeën hebben gedacht."

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief

Meer nieuws

Meer nieuws

Populairste artikels

Nieuwste reacties