Het eventuele verbod op vermogensmeters: zou het nu echt zo'n slechte zaak zijn?

Het eventuele verbod op vermogensmeters: zou het nu echt zo'n slechte zaak zijn?

Enkele weken geleden liet Tourbaas Prudhomme een ballonnetje op over een mogelijk verbod op vermogensmeters. Er kwam meteen felle reactie op van mensen die het plan niet genegen zijn. Nochtans zijn er ook argumenten om er voor te zijn.

Met de vermogensmeters weg kan het immers haast niet anders of renners gaan meer op het gevoel rijden. Op instinct. In het hedendaagse wielrennen pakken velen het allemaal zo berekend aan. Of het echt uitslagen van wedstrijd gaat veranderen, is dan weer een andere zaak. Het is uiteraard ook aangewezen om het eerst enkel een testperiode te houden.

Het werken met vermogensmeters zit tegenwoordig zo in het wielermilieu ingebakken. Iedereen gebruikt ze. Na een demarrage is het eerste wat renners doen naar hun meter kijken. Vanuit de informatie die ze dan doorkrijgen, weten ze meteen wat te gebeuren staat. Het is zeer de vraag of dat wel een goede zaak is.

JONGERE VS OUDERE RENNERS

Tijdens een eventuele proefperiode kan ook gekeken worden op welk soort renners de impact het grootst is. Want de jongeren in het peloton zijn met de meters opgegroeid. Het gaat ook je koersstijl vormen. Wellicht is het voor veel profrenners zelf moeilijk inschatten welk effect het op hun prestaties zou hebben.

En ja, natuurlijk dienen er kanttekeningen geplaats worden. Ten eerste mag het niet de motivatie zijn om zo Team Sky van een Tourzege te houden. Hoewel Sky de aversie tegen zich deels in de hand werkt, kan het niet dat de hogere instanties uit het wielrennen zich negatief opstellen ten opzichte van een bepaalde ploeg.

GEEN BRUUSKE MAATREGEL

Die indruk heb je nu wel wat het ASO betreft en dat kan niet door de beugel. Want dan begint het met een verbod op vermogensmeters, maar waar eindigt het dan? Gezien het massale gebruik ervan momenteel moet men een eventuele wijziging ook geleidelijk aan aanbrengen. Een maatregel bruusk opleggen aan het peloton zonder discussie kan niet de bedoeling zijn.

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief

Meer nieuws

Meer nieuws

Populairste artikels

Nieuwste reacties