Patrick Lefevere trekt aan alarmbel: "Er wordt al zolang over gepraat, maar er beweegt niets. Integendeel"

Redactie
| 2 reacties
Patrick Lefevere trekt aan alarmbel: "Er wordt al zolang over gepraat, maar er beweegt niets. Integendeel"
Foto: © photonews

Patrick Lefevere mag met Deceuninck dan wel een nieuwe hoofdsponsor beet hebben, toch komt er heel wat meer bij kijken om het budget van zijn ploeg rond te krijgen. Lefevere heeft naast hoofdsponsors Deceuninck en Quick.Step liefst 31 kleinere sponsors om te rond te komen.

Die 33 sponsors heeft Lefevere nodig om een budget tussen de 18 en 20 miljoen te hebben. "Ik geef nooit exacte cijfers", citeert Het Nieuwsblad Lefevere. "Alleen misschien dit: het budget van een WorldTourploeg zou rond de 18 miljoen euro liggen - mocht Sky dat gemiddelde niet verkrachten. Wel: ik zit een beetje boven dat gemiddelde."

De titel- en hoofdsponsors brengen het meeste geld in het laatje: 90% van het totaal. "En dan zijn er nog cosponsors zoals Tacx en Coca Cola", vervolgt hij. "Die zijn - naast wat extra geld - noodzakelijk om je sport goed uit te kunnen oefenen. Zij staan in voor vijf procent van ons budget. De andere bedrijven die ons steunen zijn specifiek op wielrennen gericht, zoals onder anderen Roval dat voor de wielen zorgt en Bang & Olufsen dat de communicatieoortjes voorziet."

"Dit businessmodel is zo versleten als wat"

Daarnaast zijn er ook nog de startgelden die voor inkomsten zorgen. "Het startgeld is ook nog eens ongeveer 5 procent van het budget. Ik hoop dat dit op een dag kan doorgroeien naar 10 procent."

Maar de teammanager van Deceuninck-Quick.Step trekt ook aan de alarmbel in verband met het tv-geld. "Dit businessmodel is zo versleten als wat. Er wordt al zolang gepraat over tv-geld voor de ploegen, maar er beweegt niets. Integendeel."

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief

Meer nieuws

Meer nieuws

Populairste artikels

Nieuwste reacties