UCI in een lastig parket na zogenaamde 'motor-mol'
Het Franse Stade 2 sprak enkele maanden geleden als eens over de motortjes van fietsen in het peloton. Maar nu ging het Franse programma nog een stapje verder. Er zou namelijk bij de UCI een 'motor-mol' rondlopen, die weet had van verboden praktijken.
In de Ronde van Frankrijk van 2015 kreeg de UCI melding over geruchten van mechanische doping. "Verschillende bronnen hadden ons dat bevestigd. En daarom vergaderden we toen met de UCI", laat kolonel Jacques Diacono weten in Stade 2. Er werd vooral met Mark Barfield vergaderd, technisch manager bij de UCI.
De politie sprak over een Hongaarse ingenieur die bij Typhoon Bicycles werkt. Maar dat bedrijf is een partner van de UCI om op zoek te gaan naar motortjes in het peloton. Daarop stuurde Barfield meteen een e-mail naar de CEO van het bedrijf.
Hongaarse ingenieur
"Ik zit bij de Franse politie en die gelooft dat een Hongaarse ingenieur de Tour bezoekt om een fiets te verkopen en teams te bezoeken. Zou dit jullie gast kunnen zijn??" Het is ten eerste al vreemd dat de UCI meteen een commerciële partner op de hoogte stelt, maar ten tweede was er duidelijk al de vrees dat de UCI meteen heel bezorgd klonk.
Kwalijke opzet?
Het gaat dus over de Hongaarse ingenieur Stefano Varjas en die werkte in 2015 voor Typhoon Bicycles. Hij is min of meer de uitvinder van de koersfiets met de onzichtbare motortjes. Varjas zelf ontkende altijd met klem dat hij dit met kwalijke opzet gemaakt had, maar de Hongaar is toch wel verdacht na volgende mail van zijn voormalige CEO.
{READALSO}
"Iemand van de UCI heeft me verteld over een Frans politie-onderzoek naar motortjes. Ik heb hen niks verteld over onze vroegere klanten. Maar ik hoef jullie niet te zeggen dat dit een gigantische puinhoop is", staat er te lezen in Het Nieuwsblad. Varjas lijkt dus zeker verdacht na dit mailtje. Wordt ongetwijfeld nog vervolgd....