Vuelta krijgt bakken kritiek: "Dit is een circus"

Sander De Graeve
Sander De Graeve
| 29 reacties
Vuelta krijgt bakken kritiek: "Dit is een circus"
Foto: © photonews

Volg Wielerkrant nu via WhatsApp!

In de Vuelta was het gisteren afzien geblazen met de Los Machucos aan het einde. Een mastodont met stroken tot wel 28 procent. De renners zagen af bij de beesten.

Chris Froome moest lossen, een vroege vluchter bleef net uit de greep van Alberto Contador. Spektakel dus, of was het eerder onmenselijk?

Vermaard wielerjournalist Hugo Coorevits denkt er het zijne van. "De vraag moet gesteld worden of dit soort klauterpartijen nog veel met sport te maken hebben. Wegwielrennen houdt op vanaf het moment dat je kleinere mountainbikeversnellingen moet monteren om in beweging te blijven", aldus Coorevits in zijn column in Het Nieuwsblad.

Wegwielrennen houdt op wanneer je mountainbikeversnellingen moet monteren om in beweging te blijven

-Hugo Coorevits

"Voor wie het gemist heeft, is er zaterdag ook nog het spektakel op de Angliru, een monster in de nabijgelegen regio Asturië. Toen het geitenpad in 2002 werd ontdekt, presenteerde de Giro het jaar erop prompt de Monte Zoncolan als dé zwaarste beklimming van Europa."

"Vooral de Ronde van Italië en de Vuelta voeren al jaren een ratrace om de zwaarste grote ronde van het jaar te kunnen houden. Hogere cols. Steilere bergen. Nog meer beklimmingen. Nog meer gevaarlijke afdalingen." De renners moeten het maar ondergaan.

Er gaan minder renners finishen dan in de Giro en de Tour. Logisch als je een parcours hebt dat meer op een autorally lijkt dan een ronde

-Hugo Coorevits

"Tot de stompzinnige Pirelli-prijs voor de snelste daler die organisator RCS voor de 100ste Giro zou invoeren. Gelukkig kwam er bijtijds protest van de renners."

"De Vuelta mag er prat op gaan dat er straks minder renners zullen finishen dan in de Giro en de Tour. Ergens logisch als je een tracé door Spanje trekt dat eerder op een autorally lijkt dan op een ronde, en dat meer omhoog gaat dan ooit."

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief

Meer nieuws

Meer nieuws

Populairste artikels

Nieuwste reacties