Organisator van Zolder en Boom ijvert voor nieuw systeem: "Geef enkel Van Aert en van der Poel startgeld"

Redactie
| 0 reacties
Organisator van Zolder en Boom ijvert voor nieuw systeem: "Geef enkel Van Aert en van der Poel startgeld"
Foto: © photonews

Volg Wielerkrant nu via WhatsApp!

Erwin Vervecken haalde enkele dagen geleden bij Sporza uit dat de crossers van de tweede rij te veel startgeld vragen. Koen Monu, organisator van onder meer de crossen in Boom en Zolder, ziet een oplossing: geef enkel Van Aert en van der Poel startgeld.

Crossen organiseren is duur en daarom wil Monu vooral kosten besparen in het startgeld. "De absolute toppers, die zijn hun geld waard. Maar al wat daarachter komt, is vaak het hoge startgeld niet waard", vertelt hij in HNB. "Absolute top? Dat zijn Wout van Aert en Mathieu van der Poel. Wout krijgt 9.000 euro per wedstrijd, Mathieu fietst voor 8.000 euro rond."

"Zij hebben daar recht op. En dan is er nog de wereldkampioene bij de vrouwen, die wat mij betreft een deftige prijs mag vragen", klinkt het. Hij stelt dan ook een ander stysteem voor. "We zouden een bonussysteem moeten uitwerken waarvoor we een behoorlijke som geld opzijzetten. Het principe is simpel: ben je goed, dan verdien je goed."

Betalen op basis van prestaties

"Het systeem van de startgelden is ook niet eerlijk naar de renners toe. Het bedrag wordt immers bepaald op basis van de prestaties van de afgelopen jaren. Met een bonussysteem betaal je renners op basis van hun prestatie van de dag. Nu zie je soms, vooral in kleinere crossen, dat renners hun startgeld opstrijken en er een goedbetaalde training van maken. Da’s een slag in het gezicht van die organisator."

Monu vergelijkt het met motorcrosser Kevin Strijbos. "Ik doe het management voor Kevin. HIj heeft jaren gereden met een bonussysteem. Stond hij op het podium van een WK-manche, dan rinkelde de kassa. Het motiveerde hem om elke keer opnieuw het onderste uit de kan te halen", besluit Monu.

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief

Meer nieuws

Meer nieuws

Populairste artikels

Nieuwste reacties