Carrière hing even aan een zijden draadje... "Maar waarom rijden wij nog altijd met truien uit 1905?"

Redactie
| 0 reacties
Carrière hing even aan een zijden draadje... "Maar waarom rijden wij nog altijd met truien uit 1905?"
Foto: © photonews

Het was even schrikken toen we Jan Bakelants zagen liggen na zijn valpartij in de Ronde van Lombardije van vorig seizoen. Bakelants liep verschillende breuken op, maar werkte de laatste maanden hard aan zijn revalidatie.

In een interview met De Morgen kwam Bakelants nog eens terug op zijn val. In de afdaling van de Colma di Sormano kwamen ook onze landgenoot Laurens De Plus, de Colombiaan Daniel Martinez en de Italiaan Simone Petilli ten val. "Ik durf nog niet zeggen zeggen of de schuld bij mezelf ligt of bij de organisatie", stelt Bakelants.

Stootkussens, vangnetten of pijlen?

"Maar dan nog: waarom plaats je geen stootkussens of vangnetten? Of geef de richting van zo’n bocht met een pijl aan. In het skiën werken ze met dubbele vangnetten en in de kledij zit een beschermend systeem waardoor het aantal nekletsels tot nul herleid is. Waarom rijden wij nog altijd met truien uit 1905? De UCI beperkt de ploegen van 9 tot 8 renners, maar dat zal de veiligheid niet veranderen. Valpartijen gebeuren altijd vooraan."

Ook voor de spanning maakt het volgens Bakelants niets uit. "Sky controleerde de Tour met acht man. We zijn met vier op dezelfde plaats, maar op een verschillend moment, gevallen. Boven vielen er nog tien anderen. Dat betekent dat het parcours niet veilig is. Qua veiligheid evolueert deze sport totaal niet. Er wordt nog te vaak van uitgegaan: die coureurs staan wel weer op", besluit hij.

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief

Meer nieuws

Meer nieuws

Populairste artikels

Nieuwste reacties