Waarom de Universiteit van Delft een belangrijk aandeel had in de best opvallende ploegentijdrit van Tom Dumoulin en co: "Een trendbreuk"

Bart Ver Elst
Bart Ver Elst
| 1 reacties
Waarom de Universiteit van Delft een belangrijk aandeel had in de best opvallende ploegentijdrit van Tom Dumoulin en co: "Een trendbreuk"
Foto: © photonews

Volg Wielerkrant nu via WhatsApp!

Team Sunweb koos in de ploegentijdrit van maandag voor een opvallende tactiek: de drie sterkste renners reden achter elkaar. Met resultaat, want Tom Dumoulin en co eindigden knap vijfde, waardoor de Nederlander knap 7e staat in het klassement. Met dank aan de Technische Universiteit (TU) Delft.

In de ploegentijdrit reden Tom Dumoulin, Soren Kragh Andersen en Michael Matthews netjes achter elkaar. Best opvallend omdat het de beste drie tijdrijders van de ploeg zijn. En dus wordt er vaak geopperd om de strafste tijdrijders niet achter elkaar te plaatsen. "Dit is inderdaad een volgorde waar wij normaal nooit voor zouden hebben gekozen", aldus Sunweb-trainer Adriaan Helmantel in De Telegraaf.

"Met de hulp van de TU Delft hebben wij echter veel meer inzicht in de ploegentijdrit gekregen. Volgens hun berekeningen zou deze volgorde de snelste zijn. Het klopt dat dit een trendbreuk is. Maar je kunt niet zeggen dat het slecht is gegaan. Ik denk dit experiment succesvol is en het geeft vertrouwen in de berekeningen voor de toekomst."

Meer rust

Het voordeel aan die volgorde is dat er minder tempowisselingen zijn. De drie sterkste renners rijden langer aan kop, waardoor de overige renners - waaronder onze landgenoot Edward Theuns - meer tijd hebben om even te rusten. Nochtans ziet de tweede renner, bij Dumoulin was dat Matthews, meer af dan de rest. 

"We gaan ons geheim natuurlijk niet aan de concurrentie vertellen", vervolgt Helmantel. "Maar het is duidelijk dat we ditmaal ook rekening moesten houden dat we met Edward Theuns en Laurens ten Dam zwakkere schakels hebben en dat Simon Geschke en Nikias Arndt ook nog eens konden wegvallen."

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief

Meer nieuws

Meer nieuws

Populairste artikels

Nieuwste reacties