Thomas De Gendt zoekt oorzaak voor 'lastigste Tour ooit': "Misschien was dat geen juiste aanpak"

Bart Ver Elst
Bart Ver Elst
| 2 reacties
Thomas De Gendt zoekt oorzaak voor 'lastigste Tour ooit': "Misschien was dat geen juiste aanpak"
Foto: © photonews

Niet alleen voor Lotto Soudal, maar ook voor Thomas De Gendt was het een Tour om snel te vergeten. Vorig jaar was hij nog de koning van de ontsnappingen, maar dit jaar kon De Gendt amper wegrijden uit het peloton.

Volgens De Gendt trapte hij nochtans dezelfde wattages als in de Tour van 2017. "Klopt", aldus De Gendt in HLN. "Maar toen ik dat zei, had ik het vooral over de bergritten. En eerlijk: daar hebben die wattages nooit volstaan. De echte klimmers heb ik nooit kunnen volgen. Dit jaar niet, vorig jaar niet, ook in de Dauphiné of Catalonië lukt dat me niet."

"Ik geraakte niet weg. Sowieso is dat moeilijk in de Tour, want je hebt hier de beste renners van de wereld die allemaal in topvorm zijn en allemaal supergemotiveerd zijn. Ik heb me de ziel uit het lijf gereden om mee te zitten, maar het is amper gelukt. Voor mij was dit mijn lastigste Tour ooit. Het kan ook aan mijn eigen niveau liggen. Bergop was ik in ieder geval niet zo goed als anders."

Niet fris genoeg

Was de Gendt misschien iets te vermoeid? "Ik denk dat ik iets minder fris aan de start stond. Dit jaar waren er twee weken tussen het BK en de Tour. Normaal is dat één week en gebruik ik die vooral om te rusten. Nu heb ik nog hard getraind: drie, vier duurtrainingen waaronder een rit van meer dan 200 kilometer. Misschien was dat geen juiste aanpak en heeft zich dat hier gewroken."

"Ook mentaal was dit een andere Tour. Als je in een ploeg zit waarin Greipel al snel een rit wint, is de sfeer uitstekend. Nu was de sfeer bedrukt. Als je maar met vier, en op het einde zelfs maar met drie, overblijft, is dat niet motiverend. Je kan het werk ook niet verdelen. Anders ben je met zeven renners die om beurt kunnen proberen om mee te springen. Ik ga het daar op steken", besluit hij. 

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief

Meer nieuws

Meer nieuws

Populairste artikels

Nieuwste reacties