Waarom Team Sky met slechts één middel Geraint Thomas langer aan zich kan binden

Waarom Team Sky met slechts één middel Geraint Thomas langer aan zich kan binden

De winnaar van de Ronde van Frankrijk die nog geen ploeg heeft voor volgend jaar, het is toch een ietwat bizarre situatie. Wellicht zal het sportieve plaatje zijn toekomst niet zozeer bepalen. Bij Team Sky weten ze wat gedaan. Ze zullen met het grote geld over de brug moeten komen.

Het is maar normaal dat uitmuntende prestaties zoals het winnen van de Tour ook financieel beloond worden. Geraint Thomas droomde al jaren van een rol als kopman. Nu zal hij dat ook zijn, of het nu bij Team Sky is of elders. Op dat vlak kan geen enkele ploeg op sportief vlak het verschil maken. Blijft wel het feit: om een grote ronde te winnen ben je bij Sky beter omringd dan ergens anders.

Toch is de kans groot dat ook dat niet het verschil maakt in de keuze van Thomas. Zijn Tourzege kwam niet uit de lucht gevallen. Hij heeft in Frankrijk echt wel gevoeld dat hij de beste was. Nog een jaar zichzelf goed verzorgen en er staat hem niets in de weg om ook in 2019 een gooi te doen naar een nieuwe eindzege in de Tour.

MARGINAL GAINS NIET DOORSLAGGEVEND

Het komt dus aan op het financiële. Zeker indien de Welshman bij zijn huidige ploeg zou blijven. Want laat ons eerlijk zijn: Sky, dat zijn die van het grootste budget. Die van het meeste geld. Hoezeer ze ook het verhaal van de marginal gains en het professionalisme aan de man willen brengen, Sky domineert het peloton dusdanig omdat het veruit over de meeste middelen beschikt.

GROOTVERDIENER BINNEN SKY

Het spreekt dus voor zich dat er Thomas een serieuze loonsverhoging te wachten staat. Aangezien hij zijn maatje Froome op sportief vlak van de troon gestoten heeft, moet hij in principe ook de grootverdiener gaan worden bij Sky. Willen ze bij het Britse team niet zover gaan, maakt Thomas straks de overstap naar een andere ploeg. Ook dat is een piste waar hij niet meteen slechter van zal worden.

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief

Meer nieuws

Meer nieuws

Populairste artikels

Nieuwste reacties