Sven Nys heeft twee favorieten voor de Strade Bianche: "Behalve een tijdrit de meest individuele wedstrijd die je kan indenken"

Redactie
| 12 reacties
Sven Nys heeft twee favorieten voor de Strade Bianche: "Behalve een tijdrit de meest individuele wedstrijd die je kan indenken"
Foto: © photonews

Volg Wielerkrant nu via WhatsApp!

Sven Nys is straks cocommentator voor Sporza in de Strade Bianche. De teammanager van Telenet Fidea ging vrijdag al de grindstroken in Toscane verkennen en kwam tot volgende conclusie: "De beste zal hier winnen."

"Ik ben onder de indruk. Het wordt 184 kilometer lang afzien", vertelt Nys bij Sporza. "1/3 ervan is offroad. Afgezien van een tijdrit is dit de meest individuele wedstrijd die je je kunt indenken. Je bent voortdurend op jezelf aangewezen, kunt niet in iemands wiel gaan zitten, want je moet ruimte laten om te zien waar je moet fietsen. Je moet één worden met je fiets en de natuur."

Een deel van de wedstrijd gaat dus over witte grindwegen. "De ondergrond heeft mij ook verrast, omdat hij heel veel verandert. Grove stenen, fijne stenen, soms met een klein beetje beton ertussen, soms met wat meer aarde. Remsporen alom of groeven door de regen. Het is constant opletten."

Mix van renners

Echt iets voor veldrijders dus. Vorig jaar verraste Wout Van Aert, al had Nys graag ook eens deelgenomen. "Dit had ik heel graag zelf eens gereden. Ik snap ook dat je hier een mix van ronderenners, renners voor het Vlaamse werk en renners voor het Waalse werk aan de start krijgt. Je kunt hier op de macht winnen, maar ook een klimmer in vorm kan dat."

"Het gaat vanaf kilometer 1 immers voortdurend op en af. Je wordt heel snel afgemat. Diep in de finale komen er dan nog die steile klimmetjes bij. Die zullen het kaf van het koren scheiden. De beste renner zal hier sowieso winnen." Nys ziet Stybar en Wellens als grote favorieten vandaag. "De ene is meer een ronderenner, de andere meer een klassieke renner. Ik verwacht een duel tussen die twee in de finale", besluit hij. 

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief

Meer nieuws

Meer nieuws

Populairste artikels

Nieuwste reacties