Belgisch rondetalent openhartig over moeilijke periode: "Vroeger was koers het enige in mijn leven"

Redactie
| 5 reacties
Belgisch rondetalent openhartig over moeilijke periode: "Vroeger was koers het enige in mijn leven"
Foto: © photonews

Volg Wielerkrant nu via WhatsApp!

Louis Vervaeke wordt de komende drie weken één van de helpers van Tom Dumoulin in de Giro. De Ronsenaar werd zelf een grote toekomst voorspeld in het rondewerk, maar Vervaeke leerde zelf de keerzijde van de medaille kennen.

De 25-jarige Vervaeke gold als hét rondetalent van ons land, maar bij de profs wil het maar niet lukken. Bij Sunweb probeert hij opnieuw de stap hogerop te zetten. "Ik blijf erbij, wielrennen is een heel harde wereld. Ik heb daar zelf al beter mijn weg in gevonden, hoe ik mij in die wereld moet gedragen. Maar het blijft ieder voor zich", vertelt Vervaeke in een podcast van Sporza

"Als je kijkt naar hoe iedereen op elkaar begint in te rammen op weg naar de Haaghoek of de Oude Kwaremont, dat is echt oorlog. Mensen kunnen zich dat niet voorstellen. Bij de waaiers in Parijs-Nice zijn we een bende opgefokte runderen op weg naar een cruciale bocht. Op zulke momenten moet je een krijger en een strijder zijn en daar had ik het moeilijk mee. Ik vroeg me af waarmee we bezig waren."

Mentaal

Vervaeke had het moeilijk. "Ik was toen ook net single, had problemen met mijn ouders. De mensen dachten wellicht: 'Louis is een groot talent, maar mentaal is hij niet sterk genoeg.' Maar wat ze niet zien, is wat er gebeurt na de koers. In welke situatie zit je daar? Als je dan problemen hebt met je ouders, dan geeft je dat stress. Zo recupereer je minder en beland je in een vicieuze cirkel. Dat speelt allemaal mee in de prestaties van renners."

Al is de ex-renner van Lotto Soudal veranderd. "Nu ben ik daar standvastiger in geworden. Ik ga trouwen en ik kan de koers beter relativeren. Vroeger was koers het enige in mijn leven. Ik zag mezelf ook als Louis de wielrenner en niet als Louis de persoon. En dat is een verademing." 

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief

Meer nieuws

Meer nieuws

Populairste artikels

Nieuwste reacties