Van Aert weet al hoe tactisch plaatje ineen zal steken tijdens wegrit: "Mikuni Pass overleven en dan kan er heel veel"

Van Aert weet al hoe tactisch plaatje ineen zal steken tijdens wegrit: "Mikuni Pass overleven en dan kan er heel veel"
Foto: © photonews

Volg Wielerkrant nu via WhatsApp!

Wout van Aert heeft zich voor het eerst op het olympisch parcours begeven. Het tactische plaatje voor de wegrit lijkt hem klaar en duidelijk, hoewel hij de lastigste stukken nog moet verkennen. Evenepoel moet koers maken op de Mikuni Pass, Van Aert moet daar overleven.

"De zwaardere delen van de wegrit ga ik morgen pas verkennen", kondigt Wout van Aert aan bij Sporza. "De tijdrit heb ik nu verkend en die is enorm lastig, maar het moet me wel liggen. Het is echt op de kracht. Behalve een strook is het allemaal lopend bergop."

Van Aert mikt op zowel de wegrit als de tijdrit. "Ik denk dat het haalbaar is om twee keer op topniveau te zijn. We richten ons eerst op zaterdag om dan zo goed mogelijk te herstellen om woensdag nog eens te knallen." Hoe ziet hij de rolverdeling tussen hem en Remco Evenepoel? "Het is net een voordeel dat we twee ijzers in het vuur hebben. We hebben een verschillend profiel. Evenepoel is de betere klimmer."

Evenepoel mag op de Mikuni Pass de slag niet missen 

Wout van Aert

Van Aert weet al waar de wegrit vorm gaat krijgen. "Zaterdag wordt de Mikuni Pass een kritiek punt in de koers. Daar is het aan Evenepoel om mee koers te maken. Hij moet daar proberen om mee te zijn. Remco mag daar de slag niet missen. Bij mij zal dat eerder overleven zijn. Als ik daar in de buurt van de koplopers bovenkom, begint er een nieuwe koers voor mij. En dan kan er heel veel."

Het valt niet te verhinderen: op de Mikuni Pass zal er een schifting doorgevoerd worden. "Dat wordt een kritiek punt en dat weet de concurrentie ook dus ze zullen mij er proberen af te rijden. Ik moet geconcentreerd zijn. De olympische titel staat hoog op de verlanglijst. Dus aan motivatie is er geen gebrek."

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief

Meer nieuws

Meer nieuws

Populairste artikels

Nieuwste reacties