Wout Van Aert kroont zichzelf opnieuw tot wereldkampioen na 'het WK van de lekke banden'

Bart Ver Elst
Bart Ver Elst
| 52 reacties
Wout Van Aert kroont zichzelf opnieuw tot wereldkampioen na 'het WK van de lekke banden'

Volg Wielerkrant nu via WhatsApp!

Wout Van Aert heeft zich voor een tweede keer in zijn carrière tot wereldkampioen bij de profs gekroond. Van Aert forceerde halverwege de koers de beslissing nadat die andere topfavoriet Mathieu van der Poel met pech te maken kreeg.

Topfavoriet Mathieu van der Poel schoot als een komeet weg bij de start en zette de concurrentie meteen onder druk. Van Aert kende een redelijke start, Tom Meeusen moest dan weer in tranen opgeven. Hij kende mechanische pech met zijn fietskader en moest de strijd staken.

Lek, lek en nog eens lek

Van der Poel had een mooie kloof beet, maar de Belgen gingen met een treintje in de achtervolging. Van Aert kreeg na enkele ronden de motor in gang en naderde op zijn grote rivaal, die door lekke banden enkele keren van fiets moest wisselen in de materiaalpost.

De Nederlander was niet de enige die dat probleem kende. Ook Pauwels, Sweeck, Vermeersch, Boom, Van Aert zelf en heel wat anderen moesten vaak wisselen. Op drie ronden van het einde reed van der Poel opnieuw lek. Van Aert zag de tube van de Nederlander leeglopen en maakte daar handig gebruik van om een kloofje te slaan.

Gedwongen opgave Boom

Het duurde lang voor van der Poel van fiets kon wisselen en Van Aert had plots een voorsprong van ruim 20". Van Aert leek op weg naar een tweede regenboogtrui, hij breidde zijn voorsprongs zelfs uit naar een dikke halve minuut. Opvallend: Lars Boom moest opgeven nadat hij na 5 bandenwissels geen extra materiaal meer had.

Vooraan was de koers beslist. Van Aert reed naar zijn tweede wereldtitel, van der Poel was goed voor het zilver. In de strijd om het brons kreeg Lars van der Haar in de laatste ronde nog met Pauwels te maken. Pauwels ging de Nederlander nog voorbij en pakte zo het brons.

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief

Meer nieuws

Meer nieuws

Populairste artikels

Nieuwste reacties