Kritische Jan Bakelants: "De verdeling van het prijzengeld is volledig verkeerd, Nadal kreeg 2,2 miljoen euro voor winst in Parijs"

Redactie
| 25 reacties
Kritische Jan Bakelants: "De verdeling van het prijzengeld is volledig verkeerd, Nadal kreeg 2,2 miljoen euro voor winst in Parijs"
Foto: © photonews

in zijn column in Het Nieuwsblad had Jan Bakelants het deze keer over het prijzengeld in de Ronde van Frankrijk. Grootverdiener Team Sky hield er 728.630 euro aan over, maar echt veel vindt Bakelants dat niet.

Quick-Step Floors moet het met 145.070 euro doen. Maar dat wordt nog belast na een commissie voor een derde partij die uitbetaalt. "Om makkelijk te rekenen neem ik het voorbeeld van Quick Step Floors", aldus Bakelants. "Stel dat er van hun 145.070 euro na de commissie en na taxatie nog 100.000 euro overblijft, dan gaat er normaal gezien nog vijftien procent naar de staf. Blijft over: 85.000 euro."

"Te verdelen over acht renners. Of over zeven renners, want het is gebruikelijk dat de kopman zijn aandeel afstaat. Maar bij Quick Step spreken we dus over 11.000 euro per kop in het beste geval. Lijkt nog altijd niet slecht, maar voor 21 werkdagen is dat 500 euro per man. Voor een team dat vier ritten heeft gewonnen."

Ritzeges ondergewaardeerd 

En dat vindt Bakelants dus niet kunnen. "Dat is mijn eerste punt: de verdeling van het prijzengeld is volledig verkeerd. Het klassement wordt overgewaardeerd, ritzeges worden ondergewaardeerd. Sowieso is de Tour de France de enige koers in het jaar waar het prijzengeld überhaupt iets voorstelt, maar dan nog is het veel te weinig."

"Eindwinst in de Tour bedraagt 500.000 euro. Dat is niet niks, maar ik vind het totaal niet in verhouding met het belang dat de Tour heeft. En het is al helemaal niet in verhouding met wat ASO bijvoorbeeld betaalt in Roland Garros. Rafael Nadal heeft dit jaar 2,2 miljoen euro gekregen. Vergelijken is altijd moeilijk, maar hij heeft al geen zeven ploegmaats met wie hij moet delen", besluit de renner van AG2R-La Mondiale. 

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief

Meer nieuws

Meer nieuws

Populairste artikels

Nieuwste reacties