Pechvogel van Wanty-Gobert kijkt uit naar comeback na jaar om snel te vergeten: "Kriebelde veel te hard om al te stoppen"

Bart Ver Elst
Bart Ver Elst
| 4 reacties
Pechvogel van Wanty-Gobert kijkt uit naar comeback na jaar om snel te vergeten: "Kriebelde veel te hard om al te stoppen"
Foto: © photonews

Volg Wielerkrant nu via WhatsApp!

Bart De Clercq maakt dit weekend in de Ronde van Oman zijn grote comeback. De renner van Wanty-Gobert kwam in 2018 niet in actie door heupproblemen. Maar hij is de eerste renner met een kunstheup.

Begin 2018 kwam De Clercq zwaar ten val. Hij bleef sukkelen met de heup en in oktober werd er voor een heupprothese gekozen. "Ik ben nu bijna vier maanden verder en momenteel gaat alles goed", vertelt hij bij Sporza. "Maar de voorbije maanden zijn vrij zwaar geweest. Ik heb nog niet te vaak zo'n jaar meegemaakt. Vroeger lag ik nooit langer dan twee maanden in de lappenmand. Nu heb ik dat ruimschoots gecompenseerd."

"Ik word deze zomer 33 jaar. Voor een renner is het vrij oud, als mens is het heel jong om al een prothese te krijgen. Dat is een van de redenen waarom we zo lang mogelijk gewacht hebben met die drastische keuze, om eerst alle andere opties uit te melken. Maar er was geen andere keuze.

Anders dan Floyd Landis

De Clercq is de eerste renner met een kunstheup in het peloton. "Ik weet dat Floyd Landis een sportheup had, maar dat is niet volledig hetzelfde. Ik denk niet dat ik veel voorgangers heb in het peloton. Als ik fiets, dan voel ik geen verschil. Er zit wel nog wat krachtverschil in mijn benen, maar het kriebelt enorm. Het kriebelt nog veel te hard om al te stoppen."

"Ik kijk er enorm hard naar uit om in Oman weer een rugnummer op te spelden. De carrosserie werkte wat tegen, maar de motor is nog niet versleten. Qua prestaties stel ik me niet te veel doelen. Daar richt ik me de komende maanden op. De Tour? Het is een drijfveer om daar in een optimale conditie te proberen te zijn", besluit de klimmer. 

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief

Meer nieuws

Meer nieuws

Populairste artikels

Nieuwste reacties