Veel vragen bij nieuwe sponsor Manuela Fundacion: "Het is een heel rare move, in sponsoring zijn goede doelen iets wat je vanuit het team doet"

Veel vragen bij nieuwe sponsor Manuela Fundacion: "Het is een heel rare move, in sponsoring zijn goede doelen iets wat je vanuit het team doet"
Foto: © photonews

Volg Wielerkrant nu via WhatsApp!

Gerry Ryan van Mitchelton-Scott heeft een nieuwe sponsor/eigenaar gevonden voor zijn team. De naamsverandering wordt onmiddellijk doorgevoerd, maar toch zijn er veel vragen.

Waar komt het geld vandaan bijvoorbeeld. Manuela Fundacion is een organisatie voor het goede doel. Normaal wordt daar geld ingepompt. Dat ziet ook  professor Wim Lagae, sporteconoom aan de Katholieke Universiteit Leuven.

"In sponsoring zijn goede doelen iets wat je vanuit het team doet. CCC heeft het logo van UNICEF op de truitjes, toen FC Barcelona met UNICEF op het shirt speelde, engageerde de club zich om 0,7 procent van haar inkomsten door te storten. 10 procent van het prijzengeld van wielerploegen Dimension Data en NTT ging of gaat naar de stichting Qhubeka, dat fietsen schenkt in Zuid-Afrika", verklaart hij in HLN.

"We spreken over een team met de Yates-broers en met een volwaardig damesteam. Dan heb je al gauw 15 tot 18 miljoen euro nodig. Het is een heel rare move."

Lagae gaat er wel vanuit dat Ryan eigenaar achter de schermen blijft. "Ik heb meer vragen dan antwoorden. Ryan houdt al sinds 2012 een WorldTourteam draaiende. Hij is een goede ondernemer. Van zijn drie kinderen is zijn zoon Andrew wielergek. Ryan heeft aan zijn zoon ooit gezegd dat hij zijn best moest doen om extra sponsors te zoeken. Omdat al het geld dat Ryan zelf in de ploeg steekt, afgaat van de erfenis van zijn kinderen. De motieven van een wielermecenas zijn soms anders dan die van een klassieke sponsor."

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief

Meer nieuws

Meer nieuws

Populairste artikels

Nieuwste reacties