Achteraan het peloton: CEO Stéphane Heulot verklapt het beperkte budget van Lotto

Foto: © photonews
Volg Wielerkrant nu via Instagram!
Lotto Cycling Team blijft zoeken naar een nieuwe (tweede) naamsponsor. Want het bugdet van de Belgische ploeg ligt ver onder het gemiddelde van alle ploegen in de WorldTour.
Door het vertrek van Dstny eind vorig jaar zag Lotto zijn tweede naamsponsor vertrekken. En moest de ploeg het ook met zo'n zes miljoen euro per jaar minder stellen. Een serieuze hap uit het budget van Lotto.
Want er werd ook geen vervanger gevonden voor Dstny. Voor het eerst sinds 1989 is er dus naast Lotto geen tweede naamsponsor en heet de ploeg gewoon 'Lotto Cycling Team'. En dat heeft dus gevolgen.
Lotto heeft klein budget
Het gemiddelde budget van een ploeg in de WorldTour steeg dit jaar naar 32 miljoen euro. "Wij komen nog niet eens aan de helft van dat bedrag", geeft CEO Stéphane Heulot toe bij Het Laatste Nieuws.
Daarmee bengelt Lotto helemaal achteraan het peloton. Intermarché-Wanty had vorig jaar het kleinste budget in de WorldTour met zo'n 14 miljoen euro. Ook zij halen dus de helft niet van het gemiddelde.
Volgend jaar promoveert Lotto weer naar de WorldTour en moet het opnieuw deelnemen aan de Giro, Parijs-Nice, Tirreno-Adriatico, de Ronde van het Baskenland en de Dauphiné. Die koersen liet de ploeg dit jaar links liggen, wat ook een besparing betekende.
Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief