Giro d'Italia Parcours

In de Ronde van Italië van 2022 leggen de renners liefst 3410,3 kilometer af over drie weken. Elke etappe heeft uiteraard zijn eigen parcours, zijn eigen eigenheid, zijn eigen uitdagingen. Daarom hebben we hieronder beschreven welke Girorit welk parcours voorschotelt aan de renners. Wielerkrant houdt u op de hoogte van alles rond de Giro d'Italia 2022.

Giro Parcours 2022

Rit 1: Boedapest - Visegrád 

De Grande Partenza ligt dus in de Hongaarse hoofdstad Boedapest. Van daaruit zal er 195 kilometer gereden worden om aan te komen in Visegrád. Het is een grotendeels vlakke rit, maar de finale is niet van de poes. In het centrum van Visegrád loopt het in de laatste kilometer omhoog met een gemiddeld stijgingspercentage van 5%.

Rit 2: tijdrit in Boedapest

Boedapest is helemaal het epicentrum van het wielrennen op de tweede dag van de Giro, met een tijdrit van 9,2 kilometer. Na 7,9 vlakke kilometers begint de klim, met pieken tot 14% in de eerste stukken van de beklimming.

Rit 3: Kaposvár - Balatonfüred

De derde en laatste dag op Hongaarse bodem levert wellicht de eerste massasprint uit de Giro op. In de laatste vijftig kilometer rijden de renners langs de kust. Op 12,6 kilometer van de aankomst ligt wel nog een klimmetje van vierde categorie. Aan de aankomst zelf moeten haast geen bochten genomen worden, wat zou moeten resulteren in een sprint zonder valpartijen na 201 kilometer.

Rit 4: Avola - Etna

Na een rustdag worden de renners verwelkomd in Italië en daar is het meteen klimmen geblazen. Van in startplaats Avola loopt het al snel bergop. Na 65 kilometer volgt een lange afdaling en de aanloop naar een iconische beklimming, de Etna. In het begin klauteren de renners langs de kant van Ragalna. Voor de laatste veertien kilometer begeven ze zich op de traditionele kant van de klim, langs Nicolosi. Na 166 kilometer ligt de eerste aankomst bergop in deze Giro.

Giro Etappe 4 profiel

Profiel Giro Etappe 4 - bron

Rit 5: Catania - Messina

Na de eerste bergrit worden de sprinters op hun wenken bediend, maar niet zonder eerst een stukje af te zien. Met de Portella Mandrazzi ligt een klim van tweede categorie op het parcours. De top wordt echter al na 75 kilometer bereikt. Wie gelost is, kan in principe nadien terug aansluiten, waardoor het na 172 kilometer in Messina toch tot een sprint zou moeten komen.

Rit 6: Palmi - Scalea

Opnieuw is het lastigste gedeelte al vroeg in de etappe, met een klim van vierde categorie na dertig kilometer. De verwachting is dat het in de finale heel snel zal gaan in het compacte peloton, met dus na 192 kilometer aankomst in Scalea.

Rit 7: Diamante - Potenza 

De rit van Diamante naar Potenza wordt bestempeld als een overgangsrit, met bij de start het enige vlakke stuk. Eens voorbij Moratea volgen vier beklimmingen. De Passo Colla (2e categorie) en Monte Sirino (1e categorie) zijn de eerste twee. De Giro keert voor het eerst in 23 jaar terug naar de Monte Sirino. De Monte Scuro (2e categorie) en Sellata (3e categorie) komen ook nog aan bod. Na 198 kilometer ligt de aankomst in Potenza.

Rit 8: Napoli - Napoli

Een heuvelachtige rit begint en eindigt in Napels. Een korte rit ook, maar dus wel met eeen uitdagend parcours. Een lus van 19 kilometer zal vijf keer worden afgelegd. Daardoor gaat het dus ook voortdurend op en af. Na in totaal 149 kilometer is de finish al bereikt.

Rit 9: Isernia - Blockhaus

Deze rit door de Apennijnen is de tweede bergrit uit de Giro. De Roccaraso (2e categorie) en Paso Lanciano (1e categorie) zijn opwarmertjes voor Blockhaus, een berg van eerste categorie die - ondanks wat zijn naam doet uitschijnen - wel degelijk in Italië ligt. Na 187 kilometer en het overbruggen van bijna 5000 hoogtemeters ligt de aankomst dus bergop.

Rit 10: Pescara - Jesi

Na een rustdag in Pescara vertrekt het peloton daar opnieuw, voor wat een heuvelachtige rit zal zijn. De eerste 100 kilometer zijn wel vlak, maar nadien krijgen de renners amper nog recuperatietijd en volgen de klimmetjes mekaar op. De gecategoriseerde klimmetjes zijn er wel slechts van vierde categorie. Een sprint met een uitgedund peloton is dus de meest waarschijnlijke afloop na 194 kilometer in Jesi.

Rit 11: Santarcangelo di Romagna - Reggio Emilia

Een volledig vlakke etappe, met dus een haast onvermijdelijke massasprint aan het einde. Zeker in de finale is het allemaal rechttoe rechtaan. Er worden 201 kilometers afgelegd, vooraleer het tot een clash der sprinters komt. 

Rit 12: Parma - Genova

Deze overgangsrit in het middengebergte leent zich tot het voorop blijven van een ontsnapping. Het parcours loopt gestaag op richting de Passo del Bocco. Na de afdaling volgen nog enkele klimmetjes. De laatste vijftien kilometer gaan dan weer in dalende lijn. Wanneer die achter de rug zijn, heeft de ritwinnaar als eerste die dag 186 kilometer afgelegd.

Rit 13: Sanremo - Cuneo

Sanremo is uiteraard een bekende wielerplek. Geen klassieker die daar arriveert deze keer, wel een Girorit die daar start. De Colle di Navia is de enige klim op het parcours op deze dag. Nadien gaat het nog wel af en toe op en af, maar een snelle finale doet het wellicht wel uitdraaien op een sprint. De aankomst ligt na 157 kilometer in Cuneo.

Rit 14: Santena - Torino

Dit is iets tussen een heuvelachtige rit en een bergrit. Uitgezonderd de eerste tien kilometer is het steevast klimmen of dalen. Het zijn niet de zwaarste beklimmingen die op het menu staan, maar het zijn wel vijf stuks en vooral de opeenvolging van die klimmetjes maakt het lastig. Tijd om te recupereren is er amper. De laatste zes kilometer lopen in dalende lijn. Met slechts 153 kilometer op het programma is dit wel één van de kortste ritten in deze Giro.

Rit 15: Rivarolo Canavese - Cogne

Kllimmen in de Alpen is het, tussen Rivarolo Canavese en Cogne. Vooral na negentig kilometer koers wordt dit een zware rit. Met eerst Pila-Les Fleurs en Verrogne en vervolgens nog in golfjes klimmen naar Cogne. In de laatste 80 kilometer is het 46 kilometer klimmen. Vaak gaat dat wel gestaag. In totaal moeten 177 kilometer afgelegd worden. 

Rit 16: Salò - Aprica

Na een rustdag in Salò zal voor het eerst sinds 1998 de Goletto di Cadino aangedaan worden, waarna de renners langs de kant van Monno de Mortirolo op rijden. Alsof deze twee beklimmingen nog niet zwaar genoeg zijn, volgt ook nog de Santa Cristina. Op de top is het nog zes kilometer naar beneden tot aan de finish in Aprica. In deze bergetappe worden 200 kilometer afgelegd.

Profiel Giro Etappe 16

Profiel Giro Etappe 16 - bron

Rit 17: Ponte di Legno - Lavarone

Het blijft pittig gaan in deze Giro, al kan de zeventiende rit wel in twee delen opgedeeld worden. Na de Passo del Tonale gaat het zeventig kilometer in dalende lijn. De Passo del Vertirolo is de eerste klim van eerste categorie die de renners die dag voorgeschoteld krijgen, nadien volgt ook nog de Monte Rovere. In de laatste acht kilometer gaat het op en af, om na een totaal van 165 kilometer aan te komen in Lavarone.

Rit 18: Borgo Valsugana - Treviso

Eindelijk nog eens een vlakke etappe tussen al dat klimgeweld door. Een sprint is haast gegarandeerd in Treviso, het zal ook de laatste massasprint uit deze Giro worden. Er staan wel twee klimmetjes van vierde categorie op het programma, maar de laatste 45 kilometer zijn dalend of vlak. Met slechts 146 kilometer te overbruggen is dit de kortste rit in lijn uit de Giro van 2022.

Rit 19: Marano Lagunare - Santuario di Castelmonte

Een rit door het middengebergte, waarbij ook tijdelijk de grens met Slovenië overgestoken wordt. Op die grens zal de Mount Kolovrat beklommen worden, een klim van tien kilometer aan een gemiddeld stijgingspercentage van bijna 10%. Nadien is het dalen, maar de laatste negen kilometer richting Santuario di Castelmonte lopen weer omhoog. In deze rit worden 178 kilometer afgelegd.

Rit 20: Belluno - Marmolada

Een kolossale rit door de Dolomieten en een laatste kans voor de echte berggeiten om nog eens een ferme slag te slaan. Met eerste Passo San Pellegrino, met stukken boven de 15%. Dan de Passo Pordoi, een klim buiten categorie. Om dan te eindigen met de Passo Fedaia en het iconische Malga Ciapela-stuk, waar het klimmen is aan meer dan 10% en op het steilste stuk zelfs 18% wordt gehaald. Na 167 kilometer ligt de aankosmt in Marmolada.

Profiel Giro Etappe 20

Profiel Giro Etappe 20 - bron

Rit 21: tijdrit in Verona

Als het nog spannend genoeg is, beslist een tijdrit van 17,1 kilometer in Verona over het algemeen klassement in de Giro. Met ook de Torricella Massimiliana, een klim van vierde categorie, in het midden van de tijdrit. Vlak na de top van dit klimmetje zal ook een tussentijd worden opgenomen, na 9,3 kilometer.