Voorbeschouwing Tour de France 2023

Een voorbeschouwing op de Tour de France mag uiteraard niet ontbreken. Voor de Tour de France 2023 is uiteraard weer een apart parcours uitgetekend, met een specifiek rittenschema. Elke etappe heeft zijn eigenheid, zijn uitdagingen. Om u in staat te stellen de Tour op de voet te kunnen volgen, voorziet Wielerkrant u van de nodige info over elke etappe

Van welke etappe wil je een voorbeschouwing lezen?

Voorbeschouwing Etappe 1

Voor de Grand Départ trekt het Tour-circus op 1 juli naar het Baskenland. Daar gaan de wegen voortdurend op en af en het kan dus ook niet anders dan dat het peloton op die allereerste rit van en naar Bilbao meteen verschillende klimmetjes voor de wielen krijgt. De zwaarste uitdaging is de Côte de Vivero, een klim van tweede categorie en van 4,2 km aan 7,3%. Op de top is het nog iets minder dan 30 kilometer tot aan de finish en wacht enkel nog een col van derde categorie. Na 182 kilometer weten we die de eerste gele trui verovert.

Voorbeschouwing Etappe 2

San Sebastian is uiteraard een hele bekende plek in de wielerwereld, vanwege de Clasica San Sebastian. Al tweemaal gewonnen door Remco Evenepoel, maar die is er in de Tour niet bij. Het is wel dit type renner dat als kandidaat-ritwinnaar naar voren zal komen, vooral vanwege de Jaizkibel die beklommen moet worden op zo'n 16 kilometer van de aankomst. Die ligt er na een totaal van 208,9 kilometer.

Voorbeschouwing Etappe 3

Het drieluik op Spaanse wegen wordt afgesloten in de derde Touretappe, met vertrek in Amorebieta-Etxano. Aangezien de aankomst na 187,4 kilometer in Bayonne ligt, zullen de renners in de loop van de rit de oversteek naar Frankrijk maken. Het eerste deel van de rit is zeker en vast het lastigste, met drie klimmetjes van derde categorie en één van vierde categorie. Met 85 kilometer te gaan staat er geen gecategoriseerde klim meer op het programma.

Voorbeschouwing Etappe 4

De eerste rit volledig op Franse bodem begint in Dax en eindigt na 181,8 kilometer in Nogaro. Het gaat geregeld op en af en vooral in het tweede deel van de rit worden er wat hogere punten opgezocht. Van echt noemenswaardige hindernissen is er echter niet bepaald sprake. Dat maakt dat dit toch een gelegenheid is voor de sprinters om een gooi te doen naar de dagzege.

Voorbeschouwing Etappe 5

Een rit van Pau naar Laruns kwam in 2020 al eens aan bod en wordt haast helemaal overgedaan in de Tour de France 2023. Met dus ook de beklimmingen van de Col du Soudet (col buiten categorie, 15,2 kilometer aan 7,2%) en de Col de Marie Blanque (col van eerste categorie, 7,7 kilometer aan 8,6%). Dit zou dan ook de eerste bergrit uit de Tour de France 2023 moeten zijn. Na de Marie Blanque is het nog wel 18,5 kilometer koers, waarvan een stuk dalend, om na een totale afstand van 162,7 kilometer de aankomst te bereiken.

Voorbeschouwing Etappe 6

De Tour-organisatie doet er meteen een tweede bergrit bij, één van de kortste ritten in lijn in deze editie. De Côte de Capvern-les-Bains in het begin van de etappe dient als opwarmertje voor iconische beklimmingen als de Col d'Aspin (eerste categorie) en de Tourmalet (buiten categorie). Na de vallei begint de klim van eerste categorie naar Cauterets (16 kilometer aan 5,4%). Daar ligt met 145 kilometer in de benen de eerste aankomst bergop in deze Tour.

Voorbeschouwing Etappe 7

Er zal in het peloton wel enigszins gerecupereerd kunnen worden in de vlakke etappe van Mont-de-Marsan naar Bordeaux, die na 169,9 kilometer zo moeten uitmonden in een massasprint. Het enige moment waarop de benen even getest worden, is op de Côte de Béguey, een klimmetje van vierde categorie. Na de afdaling wachten nog meer dan 20 vlakke kilometers. Wie de sprint wil ontlopen, zal van sterke huize moeten zijn.

Voorbeschouwing Etappe 8

Van Libourne naar Limoges gaat het in deze eerste op Franse bodem bestempelde heuvelrit, nadat eerder de eerste twee etappes uit de Tour de France 2023 in het Baskenland deze stempel al opgekleefd kregen. In rit 8 komt dat etiket door één klim van derde categorie en twee klimmetjes van vierde categorie uit het tweede deel van de rit. Niets al te zwaar dus en dus valt een sprint met een uitgedund peloton niet helemaal uit te sluiten. Na 200,7 kilometer zijn het dus mannen als Pedersen en Van Aert die in aanmerking kunnen komen voor ritwinst.

Voorbeschouwing Etappe 9

Vervolgens is het op naar de Puy de Dôme en dan weet iedereen: het is klimmen geblazen. Eerst nog op een klimmetje van vierde categorie en twee van derde categorie. Het venijn zal in de staart zitten, met de Puy de Dôme zelf. Op de col buiten categorie is het 13,7 kilometer klimmen aan 7,7%. Mogelijk moeten favorieten als Pogacar en Vingegaard hier toch voor het eerst hun kaarten op tafel leggen en krijgt het publiek een indruk van de waardeverhoudingen onder de klassementsmannen.

Voorbeschouwing Etappe 10

Na een rustdag in Clermont-Ferrand kan de koers opnieuw hervat worden en dat gebeurt in Saint-Ours. Meer bepaald in het attractiepark Vulcania, dat dienst doet als decor voor de startplaats. Slimme manier om zich in de kijker te zetten en die opdracht krijgen de renners ook in deze heuvelachtige rit. Vier klimmetjes van derde categorie en één van tweede categorie staan op het menu. Die van tweede categorie valt tussen de andere klimmetjes in. Het hoeft dus geen echte berggeit te zijn die na 167,2 kilometer de hand uitsteekt naar de zege.

Voorbeschouwing Etappe 11

Daar hebben we Clermont-Ferrand opnieuw, de thuishaven van Alaphilippe. Aangezien niet de finish maar het vertrek daar ligt, zal het wellicht niet lastig genoeg voor renners als hem zijn om het verschil te maken. Het kan wel een extra motivatie zijn voor zijn ploeg Soudal Quick-Step om sprinter Jakobsen in stelling te brengen. Sowieso is het in deze Tour ook uitijken naar de clashes met andere rappe mannen zoals Philipsen, Ewan en Groenewegen. Na 179,8 kilometer kan het ook in Moulins weer tot sprintersgeweld komen.

Voorbeschouwing Etappe 12

De rit van Roanne naar Belleville-en-Beajoulais van 168,8 kilometer voert het deelnemersveld over een heuvelachtig parcours. In het eerste deel van de rit zijn het drie klimmetjes van derde categorie waar de renners over moeten, maar nadien volgt toch nog wat zwaarder werk. Op de Col de la Croix Montmain en Col de la Croix Rosier, twee klimmetjes van tweede categorie, kan in de finale nog een aanval ingezet worden. Nadien gaat het nog wel in veeleer dalende lijn naar de streep.

Voorbeschouwing Etappe 13

Na een vrij vlakke aanloop richting een glooiend tussenstuk, zullen de messen geslepen zijn voor een belangrijke slag onder de klassementsmannen op de Grand Colombier. Zo'n 17,4 kilometer lang, aan een gemiddeld stijgingspercentage van 7,1%, zal de strijd voor de 'maillot jaune' voorop staan. De vraag is ook of de renners die hiervoor in aanmerking komen ook strijden om de ritzege of die gaat naar een vroege vluchter. Antwoord na 137,8 kilometer in de korste rit uit de Tour de France 2023.

Voorbeschouwing Etappe 14

Het bovenstaande was nog maar het begin van een zwaar drieluik, want ook de dag na de Grand Colombier zal een opstapeling van beklimmingen ferm doorwegen. De Col de Cou, Col du Feu en Col du Ramaz over geraken: dat is al niet min. Dan moet de Col de Joux Plane, een col buiten categorie, nog komen. Op de top is het nog 11 kilometer koers, waardoor er in de afdaling wel nog geloste renners kunnen terugkomen. De aankomst ligt na 151,8 kilometer.

Voorbeschouwing Etappe 15

Alsof het nog niet lastig genoeg was, gaat de moeilijkheidsgraad zeker niet naar omlaag. Integendeel, de Col de la Forclaz de Montmin en Col de la Croix Fry nodigen klimmers met goede benen uit tot een vroege aanval. Er volgt ook nog een klim van derde en tweede categorie, maar de grote favorieten zullen toch in het skigebied rond de Mont-Blanc hun slag willen slaan. Delen Pogacar, Vingegaard of anderen een tik uit na 179 kilometer?

Voorbeschouwing Etappe 16

Na de tweede rustdag, in Saint-Gervais Mont-Blanc, wacht opnieuw een belangrijke afspraak voor de klassementsmannen. Weliswaar in de vorm van een individuele tijdrit van 22,4 kilometer, de enige tijdrit opgenomen in het Tour-parcours. Voor de tijdritspecialisten die een ritzege beogen, is dit dus ook dé dag van de waarheid. Na een glooiend begin en vrij vlak tussenstuk gaat het na het tweede tussenpunt nog bergop, voornamelijk op een klim van tweede categorie.

Voorbeschouwing Etappe 17

Het vertrek van de volgende rit ligt ook weer in Saint-Gervais Mont Blanc. Deze keer ligt de streep in Courchevel na 165,7 kilometer. Wat het zo'n beproeving maakt, is dat het niet lang duurt voor het bergop gaat op de Col des Saisies en ook de Cormet de Roseland is een klim van eerste categorie. Na de Côte de Longefoyr (2e categorie) volgt dan nog de Col de la Loze, een klim buiten categorie. Wie als eerste boven komt, krijgt de souvenir Henri Desgrange. Dan is het nog wel 6 kilometer dalen.

Voorbeschouwing Etappe 18

De etappe van Moûtiers naar Bourg-en-Bresse wordt vooraf beschouwd als een heuvelrit, al zijn het slechts twee klimmetjes van vierde categorie waar de renners over moeten. Een groepssprint blijft dus mogelijk, al dan niet met een uitgedund peloton. Al zullen de vluchters uiteraard één van hun laatste kansen in de Tour met beide handen willen grijpen. Of dat lukt, weten we na 184,9 kilometer.

Voorbeschouwing Etappe 19

De derdelaatste Tourrit krijgt dan weer de stempel van vlakke rit mee, maar zou wel eens lastiger kunnen zijn dan de voorgaande etappe. Niet door het klimmetje van vierde categorie in het begin van de rit, maar wel door de Côte d'Ivory (3e categorie) in de finale. Op de top is het nog 28 kilometer tot de finish en het is dus een mooi lanceerplatform voor wie poogt om een sprint te vermijden. In elk geval zal na 172,8 kilometer de aankomst in Poligny bereikt worden.

Voorbeschouwing Etappe 20

Op de voorlaatste Tour-dag komt er nog een korte, maar superbelangrijke en mogelijk doorslaggevende slag onder de klassementsmannen aan. Voor wie op dit moment achtervolgt maar de schade wel heeft weten te beperken, is het een laatste kans om een gooi te doen naar geel. De eerste vier beklimmingen van de dag zijn niet de zwaarste. Daarna komen nog de Petit Ballon en de Platzerwasel, beklimmingen van eerste categorie. Voor de slotkilometers komen de renners op een plateau. Na 133,5 kilometer weten we of Pogacar, Vingegaard of nog iemand anders de Tour wint. 

Voorbeschouwing Etappe 21

Na drie weken volle bak te strijden voor allerlei truien, komt het tot de traditionele ontknoping. De laatste rit van 115,1 kilometer is grotendeels een criterium, tot het in de lokale ronden in Parijs toch weer gaat om de ritzege en eventueel nog om de groene trui. Het moet dan maar blijken of die naar Philipsen, Van Aert of een andere rappe man gaat. De sprinters die de bergen overleefd hebben, krijgen alvast nog een ultieme kans op een prestigieuze overwinning op de Champs-Élysées.

 Stand
1. Jonas Vingegaard Rasmussen 82:05:42
2. Tadej Pogacar +7:29
3. Adam Yates +10:56
4. Simon Yates +12:23
5. Carlos Rodriguez +13:17
6. Pello Bilbao Lopez De Armentia +13:27
7. Jai Hindley +14:44
8. Felix Gall +16:09
9. David Gaudu +23:08
10. Guillaume Martin +26:30