Een ode aan 'Der Panzerwagen' na vijf seizoenen in de ploeg van Lefevere

Bart Ver Elst
Bart Ver Elst
| 0 reacties
Een ode aan 'Der Panzerwagen' na vijf seizoenen in de ploeg van Lefevere

Het vertrek van Tony Martin bij Etixx-Quick Step kwam niet bepaald aan als een grote verrassing. De Duitse hardrijder nam na vijf seizoenen afscheid van de ploeg van Patrick Lefevere, maar kan wel enkele knappe adelbrieven voorleggen.

De laatste jaren heeft tijdrijder Tony Martin zich steeds meer omgeschoold tot een man van het klassieke werk. Bij Katusha lijkt de Duitser opnieuw meer zijn eigen kans te mogen gaan. Der Panzerwagen was sinds 2012 aan de slag bij Etixx-Quick Step en heeft sindsdien enkele mooie prestaties geleverd.

Drie keer WK-titel op rij

Op 1 september 2011 maakte Patrick Lefevere bekend dat Tony Martin naar zijn ploeg zou komen. Nog geen drie weken later werd de toen 26-jarige Duitser een eerste keer wereldkampioen tijdrijden. In zijn eerste twee seizoenen bij de Belgische formatie lukte het hem nog twee keer om de wereldtitel tegen de klok te veroveren.

Bovendien pakte hij met zijn ploeg zowel in 2012 (Valkenburg) als in 2013 (Florence) de WK-titel in het ploegentijdrijden. Bij Quick Step legde Martin zich in zijn beginjaren vaker toe op kleine rittenkoersen, voor hij de laatste jaren werd omgeschoold tot klassieke coureur.

Zo boekte hij ook winst in verschillende rittenkoersen: De Ronde van Peking, Ronde van Algarve, 3x op rij de Ronde van België, ... Daarnaast pakte hij ook ritzeges en winst in tijdritten in de Tour en in de Ronde van Romandië, Baskenland en Zwitserland.

Monsterontsnappingen

En bovendien had de hardrijder ook een patent op monsterontsnappingen. Herinnert u zich nog zijn megasolo in de Ronde van Spanje van 2013.?Martin reed 175 kilometer solo aan de leiding, maar werd in het slot toch nog door het peloton gegrepen. In de afgelopen Tour deed hij dat huzarenstukje - samen met ploegmaat Julian Alaphilippe - bijna nog eens over.

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief

Meer nieuws

Meer nieuws

Populairste artikels

Nieuwste reacties