Niels Albert was al maanden in detail bezig met bandenproducent: "Een goede band moet rijpen, net als een goede fles wijn"

Redactie
| 10 reacties
Niels Albert was al maanden in detail bezig met bandenproducent: "Een goede band moet rijpen, net als een goede fles wijn"

Niels Albert had toch ook wel zijn aandeel in de nieuwe WK-titel voor Wout Van Aert. Door mee de bandenkeuze te bepalen, reed Van Aert slechts één keer lek. Richard Nieuwhuis, eigenaar van bandenproducent Dugast, geeft een woordje uitleg.

Volgens Nieuwhuis was Albert al maanden op voorhand bezig met deze banden. "Niels heeft me in oktober al gecontacteerd", opent Nieuwhuis. "'Richard, wat denk je, zou het mogelijk zijn om de oude Michelin Mud te transponeren op het karkas van Dugast?' Mijn antwoord was simpel: als hij de originelen vond, wilde ik het wel proberen."

"Niels vroeg me een band te maken waarvan ik dacht dat hij hem nooit zou kunnen gebruiken"

Het minitieus werk waardoor één band maken heel wat tijd in beslag nam. "Eigenlijk ­begreep ik het niet goed: Niels vroeg me een band te maken waarvan ik dacht dat hij hem nooit zou kunnen gebruiken. Deze band rendeert enkel bij een hardbevroren ondergrond die begint te dooien. En dat zou het niet worden, dacht ik", aldus Nieuwhuis.

"Een goede band moet rijpen, net als een goede fles wijn. Die Michelins waren gebruikt en hebben daarna vermoedelijk twintig jaar gelegen. Het rubber is doorheen de jaren uitgehard en gaat dus minder snel lek. De meeste andere renners reden met relatief nieuwe banden, met rubber dat amper een half jaar oud is", klinkt het in HNB.

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief

Meer nieuws

Meer nieuws

Populairste artikels

Nieuwste reacties