Wielrennen: waarom de benen altijd de rekening betalen

Redactie
| Reageer
Wielrennen: waarom de benen altijd de rekening betalen
Foto: © SC

Volg Wielerkrant nu via Instagram!

Iedereen die wielrennen volgt, weet dat er een moment komt waarop de benen in opstand komen. Het begint vaak soepel, met een strak tempo en frisse kracht. Maar zodra de weg omhooggaat, veranderen diezelfde benen in je grootste vijand. Verzuring.

Het klinkt misschien als een technisch detail, maar voor renners is het pure realiteit. Hun spieren lopen vol, de trapkracht zakt weg en elk pedaal voelt alsof je tegen beton intrapt.

Wat is verzuring eigenlijk?

Tijdens zware inspanning vraagt het lichaam meer energie dan het via zuurstof kan leveren. Wielrenners schakelen over naar een andere manier van energie-opwekking. Handig, want zo kunnen ze nog steeds vermogen leveren, maar er zit een prijskaartje aan: de spieren produceren afvalstoffen die de boel letterlijk zuur maken. Dat brandende gevoel in de dijen is het resultaat. En daar moet je als renner mee zien om te gaan.

Verzuring is niet alleen fysiek, maar ook mentaal. Het is het moment waarop je lichaam “stop” roept, en je hoofd “doorgaan” schreeuwt. Precies die strijd maakt wielrennen zo fascinerend.

De zwaarste beklimmingen

Er zijn koersen en beklimmingen die bekendstaan om hun verzurende karakter. Dit zijn de momenten waarop wielrenners stuk voor stuk door de pijn heen moeten.

  • Angliru (Vuelta a España): deze Spaanse klim is een martelgang. Met stukken boven de 20% stijgingspercentage is verzuring hier onvermijdelijk. Wielrenners die te vroeg knallen, worden al halverwege gesloopt.

  • Mont Ventoux (Tour de France): de kale reus van de Provence is niet alleen zwaar door de lengte, maar ook door de hitte en de mentale uitputting. Wie hier de top haalt, heeft gegarandeerd brandende benen.

  • Passo dello Stelvio (Giro d’Italia): 48 haarspeldbochten, eindeloze hoogte en ijle lucht. Hier voelt elke renner dat de benen niet oneindig door kunnen gaan.

Dit soort klimmen zijn legendarisch geworden omdat ze niet alleen een strijd tegen de tegenstanders zijn, maar vooral tegen de eigen verzuring.

Hoe renners ermee omgaan

Professionele wielrenners trainen continu om beter met verzuring om te gaan. Ze rijden intervallen net onder en boven hun omslagpunt, zodat hun lichaam leert de pijn uit te stellen. Ze weten: verzuring uitschakelen kan niet, maar het moment waarop het toeslaat kun je wel verschuiven.

Herstel is minstens zo belangrijk. Na een zware koers draait het om goed eten, drinken en slapen. Wie de benen niet genoeg rust gunt, voelt de verzuring de volgende dag nog harder terugkomen. Renners die structureel te weinig herstellen, merken dat ze sneller vollopen en minder lang kunnen aanvallen.

De mentale factor

Verzuring is een aanslag op het lijf, maar ook op de geest. Wielrenners weten dat hun benen op een gegeven moment gaan branden, maar juist de sterksten in het peloton leren om met die pijn te leven. Het is de kunst om de verzuring niet als een stopteken te zien, maar als een signaal dat je dicht bij je maximale vermogen zit. Daar ligt vaak het verschil tussen winnen en verliezen.

Wat maakt het mooi?

Gek genoeg is verzuring ook precies wat wielrennen zo heroïsch maakt. Zonder pijn in de benen zouden klims als de Ventoux, Angliru of Stelvio niet zo legendarisch zijn. Juist die strijd, het moment waarop renners boven zichzelf uitstijgen en ondanks de pijn blijven gaan, maakt de sport meeslepend.

Het beeld van een renner die met een vertrokken gezicht en trillende benen de finish bereikt, vertelt meer dan duizend statistieken. Het is de ultieme combinatie van kracht, lijden en doorzettingsvermogen.

Nog spannender voor de fans

Voor wielrenners is verzuring onvermijdelijk, voor fans is het genieten. Het moment waarop een renner door de pijn heen breekt en een beslissende aanval plaatst, zorgt voor kippenvel. En wie het kijken nog spannender wil maken, kan dat combineren met een extra laag spanning: wedden op wielrennen bij het grootste online casino in Nederland. Dan voel je misschien niet de verzuring in je benen, maar je hartslag stijgt gegarandeerd mee met elke trap richting de top.

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief

Meer nieuws

Meer nieuws