Ruim 10 jaar geleden reed Yves Lampaert zijn eerste koers: "Zijn kader leek wel van chauffagebuizen, zijn ploegmaats lachten hem uit"

Redactie
| 8 reacties
Ruim 10 jaar geleden reed Yves Lampaert zijn eerste koers: "Zijn kader leek wel van chauffagebuizen, zijn ploegmaats lachten hem uit"

Volg Wielerkrant nu via WhatsApp!

Yves Lampaert is stilaan uitgegroeid tot één van de goudhaantjes van Quick-Step Floors. De West-Vlaamse boerenzoon uit Ingelmunster maakte wel een hele evolutie door sinds hij begon met koersen.

Wesley Van Speybroeck, ex-renner en huidig ploegleider van de beloften van Lotto Soudal, kreeg Lampaert onder zijn hoede bij de 'Tieltse renners', Lampaert zijn eerste wielerteam. Op een ijskoude dag in januari 2008 reed Lampaert er zijn eerste koers bij de junioren. 

Van Speybroeck weet het nog goed. "Ik was gestopt met fietsen en begon als ploegleider bij Tielt", vertelt hij in Het Nieuwsblad. "Het was ijskoud en het regende. Een nieuw rennertje kwam naar mij toegelopen, zonder handschoentjes, in korte mouwen en in korte broek. Met een fiets die meer dan tien kilo woog. Zijn kader leek wel van chauffagebuizen."

'Klein beerke'

"Ik zei hem: 'Manneke, dat gaat niet gaan hoor, zo ga je nooit uitrijden. Ik zal je wat andere kleren geven'. Hij keek mij aan en antwoordde: 'Dat is niet nodig hoor, meneer'. Zijn ploegmaats lachten hem uit en ik dacht: Die jongen zal er snel de brui aan geven. Maar Yves reed die 90 kilometer gewoon uit. Hij had judo gedaan en was een klein beerke natuurlijk. En een boerenzoon kan tegen een stootje. Met zijn unieke flair had hij mij meteen ingepalmd."

Het lachen verging zijn ploegmaats, want de nu 27-jarige Lampaert verbeterde. "Hij werd steeds beter, maar kon niet goed in het peloton rijden. Hij was er nooit bij toen de beslissing viel. Het gebeurde wel dat hij alsnog naar de kopgroep reed en een kloof van een minuut overbrugde. Maar dan was hij totaal kapot en kon hij niet meer meestrijden voor de zege."

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief

Meer nieuws

Meer nieuws

Populairste artikels

Nieuwste reacties