Ronde van Frankrijk 2020 - Rit 6: Le Teil - Mont Aigoual: Drietrapsraket in slotfase, een kans voor De Gendt, Teuns of Benoot?

Simon Wauters
Simon Wauters
| 0 reacties
Ronde van Frankrijk 2020 - Rit 6: Le Teil - Mont Aigoual: Drietrapsraket in slotfase, een kans voor De Gendt, Teuns of Benoot?

Volg Wielerkrant nu via WhatsApp!

Door de coronacrisis gaat de Ronde van Frankrijk dit jaar niet begin juli, maar eind augustus van start. Wij stellen de 21 ritten graag aan jullie voor. Vandaag: rit 6.

Op dag zes trekt het peloton via de Ardèche naar het Centraal Massief. Na een relatief vlakke aanloop krijgt het opnieuw een stevige slotfase voorgeschoteld.

In de laatste dikke 34 km gaat het bijna uitsluitend bergop. De renners moeten nog drie beklimmingen trotseren.

De Col des Mourèzes (6,1 km aan 4,8%), de Col de la Lusette (11,7 aan 7,3%)  en de Mont Aigoual (8,3 aan 4%) zijn een echte drietrapsraket waar wel eens op twee fronten zou kunnen worden gestreden.

Loodzware slotfase

In de laatste 34 km is dus amper een vlakke strook te bekennen. De zwaarste strook ligt ongeveer halverwege deze beklimming in drie delen. Op de Col de la Lusette ligt een strook van twee kilometer aan zo’n elf procent gemiddeld. De vraag is of daar al oorlog wordt gemaakt en hoe groot de schade dan is.

De laatste beklimming is namelijk een stuk minder steil, met een maximaal gemiddelde van 5,5% in de slotkilometer. Imense verschillen zullen daar in principe niet meer op gemaakt worden, al zal het totaal van de klim wel zijn impact hebben op dat moment.

De Mont Aigoual werd nog maar één keer aangedaan in de Tour de France en wel in 1987 in de rit tussen Millau en Avignon. Toen won met Jean-Paul van Poppel een Nederlander. Anno 2020 zou het wel eens tijd voor de Belgen kunnen zijn.

Terwijl de favorieten vooral naar elkaar kunnen kijken op zo'n aankomst, zijn mannen als Dylan Teuns, Tiesj Benoot of Thomas De Gendt misschien wel dé mannen die vanuit een vlucht de favorieten kunnen voorblijven. 

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief

Meer nieuws

Meer nieuws

Populairste artikels

Nieuwste reacties