Zijn er meer opgevers, mede door corona, dan normaal in de Vuelta (en andere grote rondes)?

Volg Wielerkrant nu via Instagram!
Er gaat bijna geen dag voorbij in de Vuelta of er zijn wel renners die opgeven door corona, ziekte of een val. Zijn er dat meer dan anders?
Met Primoลพ Rogliฤ verloor de Vuelta een van zijn favorieten op de eindzege. Ook andere kleppers zoals Alaphilippe, Pozzovivo, Hayter, Yates en Sivakov moesten opgeven. En ook zes van de achttien Belgen halen de finish in Madrid al zeker niet.
Er moesten in deze Vuelta al 44 renners opgeven. Dat zijn er voor het einde van de Vuelta al meer dan in de voorbije Tour (41) en Giro (27). En toch is die 44 geen record voor de Vuelta. In de Vuelta van 2013 (54) en 2009 (59) was het aantal uitvallers nog groter en dat was ook in 2004 en 2005 (70) het geval. Het grootste aantal uitvallers ooit in de Vuelta vinden we terug in 1991, toen er maar liefst 81 renners afstapten.
De Tour van 1998, met de Festina-affaire, spant de kroon met 92 opgaves. Voor WO II waren er ook edities met meer opgaves maar die laten we even achterwege. Ook in de Giro van 2003 (72), 2010 (60) en 2011 (48) waren er meer opgaves.
De Vuelta eindigt wel pas zondag en kan dus nog de grote ronde worden met de meeste opgaves in de laatste tien jaar, dat trieste record staat op 54 opgaves in de Vuelta van 2013.
๐๐Big names dropping out ๐ช๐ธVuelta, no record.
— Cycling Statistics ๐ (@StatsOnCycling) September 7, 2022
โก๏ธโMost DNFs in GTs (since 2000):
๐ฎ๐น: 72 in '03
๐ซ๐ท: 51 in '03 (92 in ๐'98 )
๐ช๐ธ: 70 in '04+'05
โก๏ธsince 2010:
60 | ๐ฎ๐น'10
54 | ๐ช๐ธ'13
48 | ๐ฎ๐น'11
46 | ๐ซ๐ท'12
44 | ๐ช๐ธ'22*
43 | ๐ซ๐ท'21,๐ฎ๐น'20
42 | ๐ช๐ธ'21,๐ช๐ธ'10,๐ฎ๐น'16
41 | ๐ซ๐ท'22,๐ฎ๐น'21
©๏ธ PCS
๐โ๐ธ๐ฎRoglic, ๐ฎ๐นConca en ๐ซ๐ทCoquard DNS in ๐ช๐ธVuelta s17. That makes 44 dropouts.
— Cycling Statistics ๐ (@StatsOnCycling) September 7, 2022
โก๏ธ๐Most DNFs in a Grand Tour after 17 stages (since 2010):
48 | ๐ช๐ธ'13, ๐ฎ๐น'10
46 | ๐ซ๐ท'12
45 | ๐ฎ๐น'11
44 | ๐ช๐ธ'22
40 | ๐ฎ๐น'20, ๐ซ๐ท'21
38 | ๐ช๐ธ'10, ๐ฎ๐น'14
๐ก @WielerFlits, data by PCS.
Schrijf je nu in voor de Wielerkrant nieuwsbrief